lørdag 12. mai 2018

Kroatia - del 3

Her ser dere vårt flotte hotell tatt fra andre siden av bukta. Fire*, men kunne godt vært *!

Jeg starter med et lite "ord for dagen", fra hotellets vegg.
Og når vi ser ut, er det lettskyet, pent vær - men du verden så kaldt!

I det forrige innlegget fortalte jeg om reiseselskapet World Visitor, og at reiseprogrammet var snudd på hodet. Og ikke nok med det, vi hadde også fått vite at vi kunne få kjøpt en "pakke" til 299 Euro, som inneholdt turer, to lunsjer, pluss middager (buffet) på hotellene. Turene kostet: 29, 79, 49 og 59 Euro.

Og på samme måte som på Italia-turen, hadde vi nå blitt fortalt at hotellene lå litt utenfor alfarvei, så det var lurt å spise på hotellet. Det var ikke lett å finne andre spisesteder i nærheten. Når vi er ute og reiser synes vi at litt av sjarmen er å finne hyggelige restauranter å spise på. Dessuten, med hensyn til turene, hadde jeg sett på kartet, og to av stedene lå i nærheten, og vi kunne reise dit på egen hånd med buss, slik vi hadde gjort i Italia. Det kostet nesten ingen ting.
Vi fant forøvrig en kjempehyggelig restaurant med deilig mat like nedenfor hotellet, der vi spiste kvelden før, sammen med et annet par, som heller ikke hadde kjøpt "pakken".
Men dette med pris er en ting, noe mye verre var, at guiden ble sur på dem som ikke kjøpte denne "pakken".
Han ville ikke snakke med oss. Og da vi forhørte oss litt på hotellene, skjønte vi hvorfor. Det ene hotellet ville ikke oppgi pris på middag hvis vi bestilte selv, de fikk ikke lov av guiden. Men vi fant likevel ut at prisen var 7 euro dyrere hvis vi selv bestilte, og det var en dårlig buffet.
På et annet hotell forsnakket de seg nok, da det viste seg at middagen (buffet) kostet 5 euro hvis guiden bestilte, mens det kostet oss 20 euro hvis vi selv bestilte.
Da jeg snakket med guiden om dette, sa han at dette ikke stemte, og spurte om jeg trodde at han løy. Da jeg sa ja, ble han selvsagt rasende, og fikk et skikkelig utbrudd i bussen i etterkant, om hvordan noen av oss var mot han, noe han senere måtte be om unnskyldning for.

Men tilbake til dag 3. Denne dagen var det satt opp tur til Split for dem som hadde kjøpt tur. Der skulle de bese Diokletians palass, som har stått på UNESCOs kulturarvliste siden 1979, Domnius-katedralen og Jupiters tempel. 49 euro - ingen lunsj inkludert.
Vi hadde ikke kjøpt tur, men ettersom det ikke var lange turen med lokal buss, og været var bra, bestemte vi oss for en tur på egenhånd til Split. Og som tidligere vist - et utrolig vakkert
landskap å kjøre gjennom.

Men vi trodde nesten ikke det vi så da vi kom litt opp i høyden - snø langs veien - kunne det være sant? Jo - måkebilen hadde gått der på morgenen. Vi hadde ikke trodd det var så kaldt i Kroatia 22 mars.

Da vi kom inn i Split så det nesten sommerlig ut ved havnen, men hvis vi snudde oss så vi snødekte fjell.  Og det var også kaldt i Split, men en vakker, liten by var det. Jeg må ha med litt av hvert herfra, så jeg håper ikke du synes innlegget blir for langt. Du kan jo bare ta en rask titt på bildene.

Og selvsagt måtte vi ta en titt på Diokletians palass, selv om vi ikke tok noen guidet tur.

Det ble bygget av den romerske keiseren Diokletian i år 305 e.Kr. Men vil du vite mer, kan du finne alt om palasset på nettet, og der finner du også mange flotte bilder.

Men det er helt utrolig hva de fikk til i gamle tider. For et kjempearbeid, for et steinarbeid. Det tok noen år å bygge dette! Og det står altså fremdeles, selv om det må litt reparasjoner til av og til.
Men tenk alle turister som går her i løpet av et år, og så har det stått siden år 305 e.Kr.!
Se på steinene i gulvet under, og trappetrinnene. Hvor mange føtter har gått her i løpet av alle disse årene?

Men i dag drives det også forretninger her inne.

Og her inne var det mye fargesprakende snop! Men det er nok mye skadelige e-stoffer i dette godteriet vil jeg tro.

Men det var en annen forretning som blant annet hadde flott fargerik keramikk.

Jeg falt selvsagt for fristelsen, og kjøpte en liten skål som minne.

Men nå måtte vi ut og ta en titt på byen - her er det vakkert. Og kanskje ser det ut som en sommerdag? Men ser du nærmere etter har de to på benken boblejakker på seg, og det trengtes.

Her ser du palasset som ligger langs hovedgaten, midt i byen Inngangen var på baksiden.

Vi spiste en deilig lunsj på en pub midt i sentrum. Og vi var overrasket over hvor godt denne retten smakte. Usøtede pannekaker med kyllingbiter i midten, og med masser av smeltet ost over. Retten ble servert kokende varm i en liten stekepanne. Den skal jeg prøve hjemme.

Hva dette er for en bygning er jeg ikke sikker på, men jeg måtte fotografere den. Utrolig vakker med så fine farger.

En dyp rosa, nesten gammelrosa farge sammen med grønn-turkise detaljer.

Et utrolig stort, vakkert blomsterbed - dette er bare et lite hjørne av det.

Til slutt sier vi farvel til Split og til St. Peter, Makarskas skyttshelgen. Han beskytter sjøveien inn til byen. En flott dag på egenhånd - som inkluderte en god lunsj, og senere en deilig middag, sammen med et annet hyggelig par fra samme tur. Med middag, lunsj og reisepenger, ble det også langt rimeligere enn den arrangerte turen, som kostet 49 euro pr. pers. uten mat.
Hilsen Tove.

1. Flotte bilde og godt fortalt om turen,
    Det høyrest ikkje så bra ut den turoperatøren så det var
    godt dokke "tok skjeen i egen hånd".

God søndag frå Anne-Mari

1. Et flott land - vakkert! Men slike reiseledere kan vi ikke reise med. Aldri mer tur med World Visitor! Hvilket reiseselskap reiste dere med til Polen? Vi har aldri vært uheldige med andre selskap. God søndag ønskes av Tove

2. Hei, kom nettopp hjem fra Lia, så jeg får lese dette innlegget mer nøye en av de kommende dagene, men takk for nydelig vers om fioler. Tok noen bilder av de på tunet også, små, lyse fioler...

3. Heisann, fikk lest nå, mellom slagene, husker Spit som en interessant by, et konglomerat at bygg. Da vi var der, var det folk overalt, ser på et tilsvarende bilde dere har uten et menneske. Så synd at dere fikk en udugelig guid. Flott skrevet og nydelige bilder. Vi pleier heller ikke å bestille ekstraturer, vil også klare oss litt på egenhånd. Kroatia la vi 100% opp sjøl. Lokalbuss, mopeder, ferger, privat utleie osv Det som slo meg var at det var så rent og pent overalt. Ønsker deg en flott 17.mai og god pinse ;:OD)

1. Det var ikke mange i Split, for kaldt. Og som jeg sier, reiseselskapet velger tidspunkt hvor det ikke er mange turister, for da får de gode priser. Vi trodde det var varmere i Kroatia i slutten av mars enn det var. Men guiden er det ikke noen unnskyldning for - det vil si - han var helt lik han vi hadde i Italia. Så dette er drillet inn av reiseselskapet.
      Takk for hyggelig kommentar og gode ønsker. Ønsker også deg fine helligdager! Hilsen Tove