onsdag 15. november 2017

GRINAKERVEV på Hadeland


I mitt blogginnlegg fra 2. november, fortalte jeg om folkedansgruppa Byttomfotens dansehelg på Hadeland.
Der skrev jeg at vi traff hverandre på Grinakervev til en omvisning, men mer fikk dere ikke derfra i det innlegget.
Men nå kan dere glede dere - her er en ørliten del av historien, pluss mange flotte bilder.

Som fortalt i ovennevnte innlegg, ligger Grinakervev på gården 
Nordre Grinaker i Brandbu på Hadeland.

Dagens eiere er Gro og Jo Lyngstad. De overtok i 2006.
Jo Lyngstads foreldre kjøpte gården i 1974. Noen kaller tilfeldigheter for "tilfeldigheter", jeg er litt i tvil. Noen ganger virker det som om noe er forutbestemt.
Det var venner av foreldrene som inviterte dem til Hadeland. Da var gården Nordre Grinaker "tilfeldigvis" til salgs.
Og de kjøpte den, uten å vite hva de egentlig ønsket å gjøre med gården.
Dette er nesten en utrolig historie, som jeg ikke husker alle detaljene fra, men som ble fortalt av Jo Lyngstad da han viste oss rundt i veveriet. Hvis jeg skriver noe feil, kan det rettes.

Jeg forsøkte å finne noe om bakgrunnen på nettet, men der fant jeg ikke noe av historien. Jeg måtte derfor ringe Gro Lyngstad, men hun var travelt opptatt med å veve, så jeg fikk bare noen få knagger å henge historien på.
Det var moren til Jo som ble litt rastløs, og som meldte seg på et vevkurs, og som syntes dette var gøy. Etterhvert ble det vevkurs i smia.
Hun forsøkte å få mannen interessert i å investere i større og flere vevstoler, men det var ikke før han så en mekanisk vevstol at han ble interessert. Men da ble han virkelig interessert!












Han kjøpte etterhvert brukte vevstoler fra flere europeiske land, og satte seg inn i den kompliserte bruken av dem. Det er jeg ikke i stand til å forklare dere.
Men her er det snakk om både et meget klokt hode, fingerferdigheter og viljen til å få dette til.
Det handler også om å kunne programmere vevstolene.












Jeg forstår ikke hvordan noen kunne klare å få disse store vevstolene til å fungere uten opplæring.
Så skulle de også sette opp mønstrene i vevstolene. Da var det fruen som satte i gang. Og jeg sier det igjen - hvordan fikk de det til!



Duker kan bestilles i ønsket lengde, og flere mønstre står klare til å bli vevet. Vevstolene kan settes raskt i gang.





Dette er bare et lite utvalg av farger og mønstre.
Under ser du en nydelig løper i en av de vakre  lilla-fargene. 
Jeg tenkte at dette kunne være en flott adventløper, men da jeg så bildet igjen nå, ser jeg at fargen nok er mer indigo enn fiolett. Med andre ord - det er ikke den rette adventfargen. Den har for mye blått i seg, men det er en usedvanlig vakker farge.
Ut fra NCS-systemet, har den riktige adventfargen som er fiolett -                                          NCS-kode S 4050-R40B.
Indigo som mange for tiden velger som adventfarge ligger mellom                                                NCS-kode S 4550-R70B og S 3050-R60B. På skjermen blir fargene som regel annerledes.



Da omvisningen i selve veveriet var over, ruslet vi over
til butikken, der det var et vell av fristelser, en liten vevstue og en liten kafé.

















Men herfra er det bare å vise dere
noe av alt det flotte som er vevet på denne gården og som er til salgs - og det er ikke lite! Forklaringer trengs ikke.
Bildene taler for seg selv.





Men dere må unnskylde litt dumme vinkler på bildene.
Mange mennesker og mange ting satt frem på gulvet, var utfordrende for en fotograf.
Men jeg håper dere likevel ser hvor vakre disse åklærne er.

















Her ser du detaljer fra en av de flotte  festdraktene.
Se det vakkert vevde mønsteret i det sorte skjørtet, og det grovere mønsteret i vest og bånd på forkleet.
Og under til høyre ser du barnedrakten.








.























Men her finner du også de vakreste farger og mønstre på puter, pledd og andre småting, som servietter.















Men da må jeg gi meg. Jeg anbefaler dere absolutt et 
besøk hos Grinakervev, så kan dere se selv! 
Åpningstider: Tirsdag - fredag 9-16, lørdag 10-14.
Er dere en gruppe som ønsker omvisning, send en e-post til:
info@grinakervev.no.
De har også nettbutikk: www.grinakervev.no.
Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. De lager så mye vakkert og er så utrolig dyktige. Jeg har lovet meg selv en tur dit med mannen snart. Artig å se bildene av herlighetene! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der var det mye spennende å se, og også høre den utrolige historien bak.
      En god dag i finværet ønskes av Tove

      Slett
  2. Spennande å lese.
    Så utruleg mykje flotte vevde ting. Eg lika godt sånne dukar og løparar.
    Eg har faktisk vevstol, men det er sikkert 30 år sidan eg brukte den, har snakka om å selge den, men har høyrt at det er ingen som kjøpe slikt lenger ••
    Eg skal notere meg namnet så dersom eg er på dei kantar skal eg fare på besøk.

    Håpe du har fine novemberdagar.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt utrolig mye vakkert. Kanskje skal du begynne veve igjen? Må være gøy, men sikkert vanskelig.
      Hvis du er i Oslo, si i fra slik at vi kan treffes, så kan vi kjøre til Hadeland og Grinakervev. Det er bare en times tid fra der vi bor.
      I går var det en utrolig vakker dag i Oslo, og foreløpig er det også fint. Ikke så bra hos dere tror jeg? Men jeg ønsker deg gode dager fremover. Hilsen Tove

      Slett
  3. Så veldig vakker rapport. Takk Tove.
    Veving er fascinerende. Det er flott hvor enkle tråder blir vakre mønstre og fargkombinasjoner. Jeg gjorde et veve kurs - en uke - det var så fantastisk vakker. Dessverre jeg har ikke mulighet fortsette. Men jeg er takknemlig for at jeg fikk muligheten til å få innblikk til håndverket. (... og jeg har et herlig minne - stor duk :-))
    Ha en riktig god dag. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri forsøkt å veve, ser både vanskelig og tidkrevende ut, men du verden så vakkert det blir. Så artig at du har forsøkt. Ta godt vare på duken din!
      En riktig god helg ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei, ja, hva kan ikke driftige folk med ståpåvilje få til!
    Dette er nydelige vevnader. Jeg hadde en gang en praksisstudent som tok hovedfag på hvordan digtialisere en vev. Da fikk jeg prøve meg på å lage mønster og å veve et sjal som jeg nå bruker til "julesjal". Takk for fint innlegg, og ha en riktig god uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. I dette tilfelle - helt utrolig!
      Du som er så glad i håndarbeid og farger bør ta en tur til Grinakervev!
      Ser at du har prøvd å veve, så gøy! Ta godt vare på sjalet! Nyt dagene hilsen Tove

      Slett