torsdag 2. november 2017

Dansehelg med folkedansgruppa Byttomfoten på Hadeland.

En annerledes "Bloggers Sunday Walk".


Det er utrolig vakkert på Hadeland.
De to første bildene er tatt fra hotellets terrasse.
På det første ser  du en stor, vakker bondegård. Alle husene, bortsett fra våningshuset, som er hvitt, er nymalte i en vakker, dyp rød farge - slik det bør være! Ikke noe grått her, heldigvis!
Bildet til venstre viser Jarenvannet.


Vi bodde på det fargerike Hotell Hadeland. Det vil jeg vise deg interiørbilder fra senere.



















Men først møttes vi på gården Nordre Grinaker i Tingelstad i Brandbu, for å få fortalt historien om gården, og se det flotte veveriet - Grinakervev. En kulturbærer på Hadeland.
Selve veveriet ligger i den røde låven, mens gårdsbutikken ligger i det brune, avlange huset.

Hovedhuset er spesielt, i 1 1/2 etasje, og har også et spesielt tak. Gårdstunet er et typisk firkanttun fra 1800, med store lønnetrær. Jeg skal senere vise deg bilder fra både veveriet og butikken.

Gjennom det særegne landskapet som Hadene har kultivert i mer enn 2 000 år, går en natur- og kultursti. Her er storslått natur- og kulturlandskap, i "indrefiléten" av Hadeland.
Det gode jordsmonnet på Hadeland har ført til et tidlig intensivt jordbruk, og en rik forhistorie.
Mye tyder på at det har vært et av de store sentrene i Norge fra gammelt av, med sine mange storgårder, småkonger og sitt religiøse senter på Granavolden.


Veien fra hotellet fører oss til Granavolden og Søsterkirkene, som egentlig heter Nikolaikirken og Mariakirken.














Ved den samme veistrekningen, ser vi også det kjente "steinhuset".



Her ligger også Presteenkesetet Sjo. 
Et vakkert, gammelt hus i empirestil Det ble fredet i 1923, og eierne mottok i 2004 Verneprisen av Fortidsminneforeningen.

Vi spaserte dit for å høre en av dagens eiere, Ragnar Torbergsen, fortelle historien rundt Presteenkesetet, og om Asmund Olavsson Vinje, som 30. juli 1870 døde i "Vinjerommet" i 2. etasje.
Han hadde vært dødssyk da han kom til vennen Anton Christian Bang, som da bodde i huset. Og han døde to dager senere. Han er gravlagt ved Nikolaikirken.

Husker du sangen som disse linjene er hentet fra, og som Vinje skrev i 1861:
"Eg finner vel et hus som vil meg hysa -
når soli heim til notti vil meg lysa".

Men hvorfor ble det bygget et presteenkesete? Dette fant jeg på nettet:

"Prosten på Gran holdt til i prestegården noen få hundre meter bortenfor kirkene. Det var gjennom historien et rikt prestegjeld og kunne måle seg i areal og velstand med Stange på Hedmarken. På slutten av 1700-tallet hadde prost Andreas Christian Krog vært syk lenge. For å sikre sin frue og barn et sted å bo, fikk han Kongens tillatelse til å bygge gården Sjo som et presteenkesete. Selv døde han to år seinere, men enken og barna hadde fått med seg 600 mål dyrket mark."

Vi vandret deretter tilbake til hotellet, og fortsatte dansen, både med og uten bunad.















En flott helg både med dans og spennende lærdom. Hilsen Tove.

PS. En litt annerledes Bloggers Sunday Walk:



8 kommentarer:

  1. Dette var da en flott Bloggers sunday walk reportasje.
    Flott på hadeland. Du har helt rett i at det er et stykke av norge som tidlig ble befolket, det finnes vikingspor der osv.
    Ha en fin helg som snart kommer. Jeg stikker til Marokko over helgen, gleder meg til sol og sommertempraturer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelige ord, Ingun. Og det er virkelig sant - det er flott på Hadeland! Og historien er veldig spennende. Min fars famile er derfra, så vidt jeg vet fra Roa.
      Jeg ønsker deg god tur til Marokko. Da er det bare å glede seg til dine blogginnlegg derfra. De fra Amsterdam , og fra Rembrandt-huset, var flotte. God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Så mye fint fra Hadeland. Vakre bilde av både hus og dansende mennesker. God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Randi. Vi hadde en veldig fin og spennende helg. God helg ønskes deg fra Tove.

      Slett
  3. Så hyggelig du har hatt Tove. Helgen med samvær og inspirasjon. Jeg elsker trehusene i gul, rød eller hvit.
    Jeg elsker dans og håndverk... spennende med vevehuset.
    Så herlig du har hatt. God helg.
    Vi har solen i dag og pepperkakemarked i lille byen,
    denne marked er bare en gang i året. Gleder meg.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde det veldig hyggelig. Så bra at du også er glad i dans, jeg vet jo allerede at du er glad i hånadarbeide. Gled deg til jeg skal vise bilder fra veveriet.
      Så fint med pepperkakemarked. Det ble sikker gøy! Jeg har vært på fjellet denne helgen, derfor sent svar fra meg.
      En fin uke ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei, for en fantastisk kulturdag! Jeg var forresten på konsert der det ble framført Hadelandsviser i går. Vi har så mye flott å by på i landet vårt. Det setter jeg veldig pris på etter å ha vært halve jorda rundt. Jeg har sagt det før, ikke noe annet sted kan måle seg med norsk natur og kultur... er jeg for sjåvinistisk nå? Uansett, så er jeg veldig glad i landet mitt, kunne ikke tenke meg å bo andre steder. Takk for at du deltok på BSW, Tove. Jeg velger et bilde og skriver noen linjer om turen din i et felles innlegg. Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke bare en dag, men en hel helg! Så artig at du var på konsert med Hadelands-viser.
      Når det gjelder norsk natur er vi helt enige.
      Jeg har vært på fjellet denne helgen, så jeg vil se inn på din blogg i morgen.
      En topp uke ønskes av Tove. Håper du har kommet deg etter den lange reisen!

      Slett