onsdag 29. november 2017

Chianciano Vecchia - et fantastisk sted i    Toscana, Italia.


Vi reiste på en ukes tur til Italia 6. - 13. oktober, med Reiseselskapet World Visitor.

Det ble en meget slitsom start og slutt på denne reisen.
Men før jeg skriver mer om reisen, vil jeg vise deg bilder fra vår fineste dag på turen, en selvvalgt "mini-togtur" til den vakre lille byen Chianciano Vecchia i Chianciano Terme.


Da vi så denne lille byen oppe på toppen, håpet vi at det var dit vi skulle, og sannelig stemte det.

Dette var fridag, og de fleste andre deltagere hadde meldt seg på en tur til Montepulciano og Pienza med buss. Den kostet 69,- euro pr. person. I programmet sto det ikke noe om guiding, bare at de kunne se seg rundt og eventuelt smake på stedets vin, og stedets oster. Ingen lunsj inkludert. Vi syntes dette var dyrt, og hadde også tidligere besøkt Montepulciano, så vi valgte å ta dagen på egenhånd - heldigvis.

Som sagt, vi satte oss på det lille sight-seeing toget, og tenkte at vi skulle ta en liten rundtur. Men så viste det seg at vi kunne gå av og på når vi ville, og da vi så hvor vakkert det var i den lille byen på toppen, og været var helt perfekt, gikk vi av toget, som kjørte videre. Og vi angret ikke - bare se!















Byen ligger 475 m.o.h., og du finner den 50 km sør-øst for Siena og 90 km sør-øst for Firenze.

Den kan spores tilbake til 5. århundre f.Kr. Da bygget etruskerne et tempel dedikert til Guden for Helse.












Utsikten var upåklagelig! Men hvorfor Guden for Helse? Grunnen var at i området Terme ligger nemlig Silene-kildene, og dette vannet ble sagt å kunne helbrede. Derfor ligger det i Terme-området i dag, flere av de fineste Spa og kursteder (helse-resorts) i Italia.














For å komme inn i byen på toppen, går man gjennom hovedporten ved enden av Via Dante.
Tror ikke jeg tok bilde av den, men jeg har langt flere bilder herfra å vise deg. Men de får du se i neste innlegg. For først vil jeg avslutte dette innlegget med å fortelle litt om reiseselskapet.

På tilsendte papirer - såkalte "flight coupons" utstedt til min mann og meg, pluss i den tilsendte fakturaen, sto det reise Oslo - Roma med Brussels Airlines, og Milano - Oslo.  Selvsagt trodde vi derfor at turen gikk direkte til Roma, og direkte fra Milano til Oslo, noe den ikke gjorde. Det viste seg at vi skulle mellomlande i Brussel både nedover til Roma, og hjemover fra Milano. Det ble to svært slitsomme dager!

I etterkant oppdaget vi imidlertid nok en mail, der det sto Oslo-Brussel-Roma, men den hadde gått hus forbi. Og dette var heller ikke fortalt da vi booket turen, lang tid i forveien på et såkalt informasjonsmøte i Oslo, der min mann var blitt invitert. Du kan gå inn på nettet og lese mer om selskapet og disse informasjonsmøtene. Der kan du lese at selskapet også har byttet navn flere ganger - Oska - Kenba Travel - World Visitor. Firmaet er registrert i Antalya i Tyrkia.
Jeg ringte nemlig en av de dyktige reiselivsjournalistene i en av våre største aviser for å forhøre meg, og han gjorde meg oppmerksom på kritikken mot selskapet og navnebyttene.
Hva som skjedde på Gardermoen da vi skulle reise, skal jeg fortelle om i neste innlegg.
Følg med! Hilsen Tove


9 kommentarer:

  1. uff, det hørtes ut som en lang reiseveg. Men du så flott opplevelse dere fikk den dagen her. Noen ganger er det fint å oppleve steder alene. Gleder meg til flere bilder fra Italia, det er lenge siden jeg har vært der.
    Som vi plutselig oppdaget en dag har jeg og Steinar bare hatt M som reisemål sammen i det siste. Malta, Madeira og nå Marokko.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - utrolig slitsomt. Jeg skriver om det her for å advare mot selskapet. Vi har også booket en tur med dem til Kroatia i mars, men er veldig usikker på om vi reiser.
      Vi var heldige som fant dette fantastiske stedet. Å sitte der og spise lunsj og drikke kjempegod vin - i det været - med den utsikten var helt utrolig!
      Jeg har bare vært på Malta, ikke på Madeira eller i Marokko. Har veldig lyst på Madeira.
      Takk for flotte bilder hos deg.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Her var det da skikkelig vakkert! Så fint at man kunne gjøre litt som man ville. Nydelig stemning i bildene. Tusen takk for hyggelige ord inne hos meg og velkommen med til fortsettelsen av årets juleeventyr! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du burde reise hit. En herlig atmosfære og mye vakkert å se over alt. Det er jo ikke så langt til Toscana, hvis man kan fly direkte til Roma, og busse eller bile videre. Men mellomlanding i Brussel var helt håpløst!
      Jeg skal lese videre det du skriver.
      En god og fiolett adventshelg ønskes av Tove.

      Slett
  3. Go´kvled! Toscana er alltid et flott reisemål. Jeg hadde nok valgt å dra til Pienza siden jeg har brukt den såkalte Pienzaleveren i studiet av etruskisk kultur til animasjonsfilmen min. Hadde vært gøy å se den i virkeligheten! Ellers kjenner jeg området relativt godt, men blir aldri ferdig med å oppdage nye steder.
    Ha fine dager i uka som kommer ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig - både er det vakkert der, men også mat- og vintradisjonene er verd et besøk eller tre.
      Vi kunne reist til Pienza og Montepulciano, men der har vi vært før. Veldig glad for at vi valgte som vi gjorde. Neste gang anbefaler jeg Vecchia.
      Fine dager ønskes også deg. Hilsen Tove

      Slett
    2. Alltid irriterende når veien blir unødig lang. Jeg er av dem som liker å reise langsomt, men bare når jeg er forberedt på det og har bestemt selv. Får håpe fantastisk vakre Nord - Italia var verdt det. Tilbrakte noen dager ved Gardasjøen for noen år siden, vakkert der også.
      Ha en flott adventstid.

      Slett
    3. Å reise langsomt er greit, men ikke sitte timesvis på ulike flyplasser!
      Italia er alltid hyggelig, og vi var faktisk en snartur oppe ved Gardasjøen også.
      Les det neste innlegget også - dette er ikke bare "å reise langsomt". Takk for kommentaren din. Hilsen Tove

      Slett
  4. Det ser fantastisk ut i den vesle byen.
    Men så synd at reisa var så slitsom til og frå.
    Slikt overskygga ofte, men bra du skriv om den gode opplevinga
    her.

    SvarSlett