søndag 10. september 2017

Sikkilsdalen og Murudalen.
Ta en titt på de to foregående innleggene.


Nå har vi lagt Espedalen bak oss, og er allerede inne i Sikkilsdalen.
Det er dessverre overskyet og tåke, men vi kan likevel se at det er vakkert her.
Men du verden så øde. Tror bare vi kan telle hyttene vi ser på en hånd, og vi fikk senere vite at hele området er fredet. Det eies av Staten. Så det er ikke lov med hyttebygging her inne.











Men her er det mange hester, både føll og fullvoksne hester.


Veien ender ved Sikkilsdalsseter.
Og på skiltet like innenfor gjerdet kan vi lese hvorfor vi så mange hester.
Som du kan se på skiltet under, er Sikkilsdalsseter både en hesteavlsseter og turisthytte.
De fleste vet kanskje at Prinsehytta til kongefamilien ligger ca 200 meter innenfor Sikkilsdalsseter, og de er ofte der i påsken.


På plakaten står det at det er flere overnattingshytter, låve, stall, redskapshus, vedhus og gjeterhytte på området. De ligger bakenfor huset du ser under, som antagelig er den gamle helårsboligen. Men det er jeg ikke helt sikker på.



Et vakkert, gammelt hus er det. Og du ser litt av fjellet bak.
Den dyp røde fargen mot det grønne er så flott!
Jeg forstår godt at hele stedet er merket Norsk Kulturarv.
.














Vi bestemmer oss for å gå inn og ta en kaffe og vaffel før vi kjører videre. Et vakkert inngangsparti, som du ser, og det er ikke mindre pent inne. Og vaflene smakte deilig!






En stor, flott spisestue rett innenfor inngangspartiet, og en del av "forstuen".

Videre går vi inn i salongen som er kjempekoselig.


Jeg vet ikke om du som leser her er glad i gamle ting.
Jeg elsker det, og har også mange slike saker hjemme.
Vi har samlet  i gjennom mange år.
Men et så flott skap som det du ser til venstre har vi ikke.

Å komme fra Strand Fjellstue i Espedalen, der de hadde mye vakkert - og så komme hit - gjorde denne turen nesten til et museumsbesøk.

Når vi ser skiltet ute på veggen, er det fristende å bli over og gå en fjelltur, men det får vi ha til gode. Vi skal tilbake til fjellhytta i Ringebu.


Vi drar derfor tilbake fra Sikkilsdalsseter. Sikkilsdalsvatnet tror jeg ligger oppe ved Sikkilsdalsseter, men vannet du ser under er antagelig St. Åkrevatnet. Synd, men tåka ligger fortsatt.


Litt lenger ned i dalen, svinger vi av til venstre, og opp Murudalen. Veldig vakkert.
Vi ser også en liten tamreinstamme som løper forbi nede i skogen, men bildene gjennom bilruta ble dessverre ikke bra.





Men så kom vi til Tolstadseter, og der måtte jeg ut av bilen for å se nærmere på denne utrolige seteren. Jeg tror det var 12-14 hus på seteren, og en flokk kuer gikk nede på jordet, så her var det tydeligvis seterdrift.
Kan ikke legge inn alle bildene, men dere forstår at dette var en unik seter. Herlig med hesjer med høy - jeg er lei disse høy-ballene som ligger på alle jorder.
Her skulle jeg gjerne vært budeie en sommer, jeg kan nemlig melke! Det var ille å reise herfra! Er det ikke flott?!

Ikke langt derfra var det på andre siden av veien, opp mot Refjella, (høyeste topp er på 1689 meter), en stor, flott fjellgard.




Dessverre fant vi ikke navnet på den, men den så ut til å bli drevet, og at noen bodde der. 
Det var ingen seter, men en gård. Her er det vilt, som du ser. Jeg tror det nærmeste fjellet her er Langvasshø, som er 1453 m.o.h. 

Jeg anbefaler alle denne flotte turen, som vi begge tenker tilbake på med glede.
Hvis noen vil ta den, vil jeg si at vi fulgte veien herfra ned til Leirflaten, og tok vei 257 ned til Sjoa og videre nedover Gudbrandsdalen til Ringebu.
For et vakkert land vi har!
Hvis noen tenker - "skal ikke denne bloggen handle om farger? - vil jeg svare.
"Fargene er naturens sterkeste signalsystem, ingen farger i naturen er tilfeldige. Det gjelder bestøvning av blomster, hvordan dyr finner sin make, hvorfor bladene blir så fargerike om høsten etc. Hvor mange ulike grønn-toner tror du det er i mine bilder?
Du finner mer om dette i tidligere blogginnlegg. Det er bare å skrive søkeord til høyre i bloggen, eller spør meg i en kommentar, eller ta kontakt.



Denne store steinen dekket med rød mose lå ved veikanten. Flott - ikke sant?!
Hilsen fra Tove.


8 kommentarer:

  1. Fint å feriere i Noreg. Det har eg tenkt ofte når me har vore på bilturar rundt om i landet.
    Du beskriv mange flotte stadar og overnattingsmuligheiter.
    Eg las innlegget ditt frå Espedalen og trudde eg hadde kommentert. Takk for det gode tipset om Stran Fjellstue.
    I fjor haust var me på tur i indre Sognefjorden, ei flott oppleving som me snakka ofte om.
    Om eit par veker skal me til Rondane og gå i fjellet.
    Gler meg til det.
    Siste vekene har gått så fort, konfirmasjon for barnebarn sist helg og mange ting å styre med i forbindelse med det.
    Tusen takk for alltid så koselege kommentarar frå deg.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å høre fra deg, Anne-Mari.
      Hvis du vil ta turen på denne kanten av Norge, Espedalen/Gudbrandsdalen, må du si i fra. Kanskje vi kan treffes.
      Rondane er fantastisk, vi har også gått i fjellene der. Hvor skal dere gå?
      Indre Sognefjorden høres spennende ut. Skal foreslå den turen for mannen i huset, men det må bli neste år, for nå skal vi snart en uke til Italia.
      Gratulere med konfirmanten. Det er veldig hyggelig med barnebarn! En god høst ønskes. Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Hei! Takk for hyggelig kommentar hos meg. Jeg er også opptatt av farger og kjenner godt hvordan ulike farger påvirker meg. Kjempespennende. Har lagt meg til som følger, kjekt å få litt variasjon inn i bloggverdenen min :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du har lagt deg inn som følger. Takk for hyggelig kommentar. Bra at du er glad i farger, og kjenner betydningen av fargevalg. Jeg holdt foredrag i går kveld, og elsker å fortelle om hvor viktige fargene er for oss.
      Da holder vi kontakten. En god og fargerik høst ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann, flotte bilder fra turen deres, vet ikke om noe vakrere land enn vårt. Det er lov å si det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er helt enige - nesten som alltid!
      Håper ikke du har regnet bort. Hilsen Tove

      Slett
  4. Jeg har faktisk vært på hesteslepp i Sikkilsdalen, en gang for mange år siden.
    Det er mange fine plasser i Norge, det er sikkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har vært på hesteslepp. Hester er utrolig vakre. Hadde jeg vært yngre skulle jeg begynt å ri. Vi har jo et hestesenter 5 minutter fra oss. Nå ønsker jeg oss begge finvær! Hilsen fra Tove

      Slett