lørdag 1. juli 2017

Farger i naturen - blomster, fugler, sommerfugler, dyr .......

Jeg tror jeg har tatt deg med en tur på min vakre sti i skogen ovenfor Åsgårdstrand tidligere, men jeg tror du vil ha glede av å følge med meg en gang til!


Det var søndag 18. juni jeg tok turen min - selvsagt med fotoapparat. Og jeg var som Askeladden - fant det ene etter det andre - ikke ting, men vakre motiv å fotografere.
Og de fiolette St. Hans blomstene er utrolig vakre. Og sammen med de gule, lyser de opp. Gult er komplementærfargen til fiolett.












En vakker fugl. Linerla virket ikke engang redd meg. Den sto stille for å la seg fotografere så det ut til. Vakker er den, selv om den ikke har fine farger. Men ut fra dagens mote, kan vi vel si at den er elegant!?
Gammel overtro sier at hvis du ser linerla bakfra første gang du ser den om sommeren, blir det en sommer med mye dårlig vær. Men jeg så den forfra - så sommeren blir fin!
Det velger både du og jeg å tro på!












Noe av det vanskeligste å ta bilder av er sommerfugler.

Når du tror du klarer det, lukker de enten vingene, eller de flyr.
Men denne gangen hadde jeg flaks - og den viste meg sine vakre farger og mønstre. Og nå skal jeg fortelle deg noe spennende: I naturen finnes såkalte strukturfarger, det vil si farger som ikke brytes ned og falmer slik pigmentfarger gjør. Sommerfuglen har slike farger.
Vitenskapen prøver å finne ut mer om disse bestandige fargene, for de ønsker å produsere slike farger, men så langt har de ikke klart det. Slike farger kalles "intelligente farger", Men dagens produksjonsteknologi klarer ikke å gjenskape de kompliserte strukturene i vingene, som sommerfuglen bygger opp celle for celle. Dette har jeg også skrevet om i boken min - Fargene forteller. Der står det mye spennende! Og det er ikke bare jeg som sier det, for boken er kommet i 4. opplag! Jeg er veldig stolt av det.












Men nok en skapning ser jeg - ikke på stien heldigvis, men bak gjerdet ved siden av.  Her har han det godt. Men jeg tror ikke han er å spøke med!












Lilla (fiolett/indigo), gult, hvitt og sort ser ut til å bli gjennomgangsfargene på denne turen - og selvsagt et vell av herlige sjateringer av den fredfulle grønne fargen. Jeg får fred i sjelen av å gå her!












Jeg nærmer meg slutten på turen. Har svingt ned stien mot et lite tjern. Her pleier det å være kuer, i dag ser jeg ingen heldigvis - trodde jeg!


- men fem meter fra stien, like før jeg kan krype under det elektriske gjerdet, ligger de.
Jeg var trygg på kuer som liten jente, hadde faste kuer som jeg melket, men dette er ikke melkekuer, og jeg er ikke trygg på dem.
Men jeg smetter under gjerdet og i sikkerhet.
Og stien ender omtrent her.
Takk for turen. Hilsen Tove.


OBS! La meg avslutte med et OBS! Ute av skogen, langs veikanten nedenfor vokser en oransje blomst, som jeg for et par år siden plukket med meg. Jeg tok til og med opp en med rot, og plantet den hjemme. Vakker farge, tenkte jeg.
Det må du ikke gjøre! Det er ugress, som sprer seg helt utrolig fort!



Dette er bare et lite utsnitt - denne planten har spredd seg langs hele vegkanten mange meter nedover!
Jeg har selvsagt luket bort mine hjemme, da jeg så hvordan de spredde seg. Er det en løvetannart?

7 kommentarer:

  1. Først, den oransjegule blomsten trur eg ikkje er her på
    våre kantar. Fin er den, men trasig med slike som sprer seg.
    Fin tur du har hatt, einig med deg om kyrne, dei var annleis før i tida, mindre og meir vant til folk trur eg.
    Du har fått flotte bilde av sommarfuglen, er det Admiral tru ?
    Herleg å gå i skog og mark denne tida, mykje fint å sjå langs stien.
    Her var det ein fantastisk solrik dag i går, men i dag har me gått tur i skodde langt ned i fjella. Slik er det ofte på Sunnmøre...
    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike blomster er skumle. Da jeg hadde plantet en i bedet hjemme, spredde de seg veldig raskt, så det var bare å rykke dem opp.
      Jeg vet ikke hva sommerfuglen heter, men så flott!
      Ja, været forandrer seg raskt. Vanskelig å planlegge noe ute i sommer-Norge!
      God søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Det er en Admiral den sommerfuglen, men hva den orangutang blomsten er vet ikke jeg heller. Vi hadde Iallefall knallvær i helgen, det var vakkert og passet utmerket for meg som var i bryllup, det var vielse i Hamardomen, magisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott - da vet jeg navnet på den sommerfuglen.
      Jeg må nok finne ut hvilken blomst den gul-oransje er. Jeg tror ikke jeg har sett den andre steder enn der jeg fotograferte den. Bryllup i Hamardomen må ha vært magisk. Så flott med finvær på slike dager!
      Fortsatt god sommer ønskes av Tove.

      Slett
  3. Heisann, Tak for fin tur. Ikke vanskelig å forstå at den gir ro i sjelen! Planta er en ildtopp, jeg gjorde det samme som deg, tok en med rot på veien mot Sigrid Unsset sitt hjem. Nå har jeg den i haven, 3-4 stk. dukker opp på forskjellige steder hvert år, men er ikke til noe problem - ennå - og den har vært her i mange år! Jorda her er kanskje ikke så næringsrik at den kan fø på flere.... Fortsatt god sommer ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha som ble med meg på turen.
      Takk også for at du ga meg navnet på blomsten.
      Merkelig at den ikke har spredd seg mer hos deg. Gikk der og tok en titt i dag, og det ser helt voldsomt ut. Den har også spredd seg videre bortover. Hold øye med den! Hilsen Tove

      Slett
  4. Jeg da har våre kommentarer gått om hverandre. Det er en ildtopp. Regner med at du har fått kommentaren jeg skrev tidligere i dag??

    SvarSlett