onsdag 19. april 2017

Vårkonsert i Frimurerlosjens Stamhus i Oslo.
Lørdag 25. mars var jeg invitert til Vårkonsert i Losjen.
Grefsen/Kjelsås kammerorkester og Frimurernes Orkester spilte.
Respektive dirigenter var Erik Fossum Svendsen og Freddy Bagge.


Å sitte i disse utrolig flotte omgivelsene og høre deilig musikk var fantastisk.
I Frimurerlosjen er det også vakre farger, som du skal få se. Musikk og farger - hva er bedre?!

Først ute var Grefsen/Kjelsås kammerorkester, og på bildet ser du dirigent Erik Fossum Svendsen.

De spilte Rosalka`s sang til månen av A. Dvorák og
Orkestersuite nr. 1 i C-dur, 2.-6. sats (BWV 1066), av J.S. Bach.

Men vi fikk også en overraskelse i pausen - nemlig to musikere -
Nikita Sirotenko og Vidar Frydenlund, som spilte sammen.
Den første spilte chello og den andre trekkspill, en svært uvanlig kombinasjon.

Jeg fikk ikke med meg hvilke musikkstykker de spilte, bare at det var svært vakkert.

Mange var overrasket over denne kombinasjonen av instrumenter, og trekkspill er av mange ikke sett på som et "seriøst" instrument.
Jeg har alltid ment det motsatte. Man kan spille usedvanlig vakker musikk av mange ulike slag på et trekkspill.



Tusen takk til disse to. Dette var høydepunktet for meg, og også for mange andre. De fikk kjempeapplaus.















Det ble vanskelig å fotografere Frimurernes Orkester, da flere skulle bytte plasser og mange skulle ta bilder. Flere av musikerne spilte også i begge orkestrene.
Til høyre over ser du noen av dem, og til venstre ser du dirigent Fredrik Bagge.

Orkesteret spilte:                                             .
Gratulation av W. Peterson-Berger. Nattens dybe stille ro av C.E.F. Weyse.
Vid Frösö kyrka av W. Peterson-Berger. Tonerna av C.L. Sjöberg.
Fiddler on the roof, Selection av J. Bock. Robin Hood, Suite, tre satser av F. Curzon.


Vakker musikk av begge orkestrene, som er amatørorkestre, men med mange flinke musikere.















La meg vise deg litt mer av de vakre omgivelsene i Stamhuset.
Har du sett et flottere tak?








Tror at disse bildene taler for seg selv.
Utrolig vakker dekor, og lekre farger over alt.

Jeg takker for vel to timer med nydelig musikk i disse usedvanlig flotte omgivelsene.
Jeg kommer gjerne tilbake.

Hilsen fra Tove.

10 kommentarer:

  1. Godt å oppleve flotte konsertar,
    og ekstra bonus å få oppleve det i slike vakre omgivelsar.
    Flotte tak ja.
    Eg ynskjer deg fortsatt fine aprildagar.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Musikk er herlig, og forsterkes når omgivelsene er vakre enten det er innomhus eller ute.
      Og her i Stamhuset er det ekstremt vakkert.
      Gode aprildager ønsker jeg også deg. Hilsen Tove

      Slett
  2. Nydelig stedog vakker musikk, flott!
    Vet du jeg tror at jeg har vært der på danseskoleball en gang. Det er jeg ganske sikker på, for jeg ser det for meg så tydelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du i så fall vært heldig. Den store salen er helt utrolig vakker. Jeg har også vært der på "voksen-ball".
      En god helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Så vakkert dekorerte rom. Med musikk i disse omgivelsene måtte det jo bli en opplevelse. Ja, nå går det fort til vi skal møtes. Håper jeg er i form så jeg orker. Pollensesongen er i full gang her, og jeg har ikke vært mye i farten i det siste. Håper det verste snart er over for min del. Her blåser det noe veldig i dag og det hjelper. Skal si støvet fra gåsungene danser avsted! Ellers har påsken vært fin med stille turer i vakre omgivelser, god mat og hygge.Mye sykdom i nær familie og det preger oss også. Ønsker deg en god helg i våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det var en flott opplevelse!
      Artig når vi bloggere skal treffes. Håper du blir bedre. Men jeg har tatt ribbein, så jeg har også problemer. Ser over helgen hvordan det går.
      Jeg ønsker også deg en god helg! Hilsen Tove

      Slett
  4. Heisann, for et praktfullt konsertlokale! Her har det vært Mozartfestival uten at jeg har fått kommet med dit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må ta turen neste gang det byr seg en mulighet. Det er en opplevelse å være der, og med musikk i tillegg er det helt fantastisk.
      Håper det blir en fin uke. Hilsen Tove

      Slett
  5. PS..... gleder meg til å treffes, håper at Randi vil være i form DS

    SvarSlett
  6. Oj, hva er det jeg leser.... har du tatt ribbein?

    SvarSlett