søndag 26. mars 2017

Forum Farge - Surfing Colour 
Fargenes Materialitet.
Fargeseminar på Arkitekthøgskolen i Oslo
21. mars 2017.

Jeg tillater meg å benytte et av Jean-Philippe Lenclos sine bilder som en start på dette innlegget.Er det ikke flott?!
Han var den første foredragsholderen på seminaret. 


Men først - hva er Forum Farge?
Foreningen Forum Farge ble formelt stiftet i Oslo 10. april 2013.
I henhold til vedtektene, er Forum Farges formål "å stimulere forskning om alle aspekter ved farge, å formidle forskningsbasert kunnskap om farge, og å tilrettelegge for anvendelse av denne kunnskapen for å løse fargerelaterte problemstillinger innen kunst, design, arkitektur, vitenskap og teknologi på nasjonalt plan." Jeg er selv medlem av foreningen.

Seminaret startet med full sal. Prof. og nestleder i Forum Farge, Mette L´orange, ønsket velkommen, og og var både stolt og glad over å kunne presentere den kjente, franske designer-kolorist, og grunnlegger av Atelier 3D Couleur (1978), Jean-Philippe Lenclos (1938). Han hadde med seg sin datter, som kunne bistå litt med oversettelse til engelsk, hvis han sto fast.  
Arbeidene til Lenclos er utstilt over hele verden, og i tillegg har han en fast utstilling ved Musée National d`Art Moderne i Paris.


Han viste oss fargerike bilder innen både arkitektur og kunst, i tillegg til sine arbeider for mange av verdens største konsern. De to bildene over tok han for flere år siden. Det grønne og gule huset er fra Irland. Til høyre ser du en husrekke fra Italia. 
Gå inn på nettet og lese mer om denne enestående kunstneren og designeren, som har holdt på i så mange år. Du vil finne masse stoff både på hans nettsider og i hans blogger.
                                                                                  



Som dere ser av ovennevnte bilde av Lenclos, har han også undervist om farger i mange år. For en glede det må ha vært å få kunnskap om farger gjennom en mann som har en slik fargesans, og kan blande så fantastiske farger!

Jeg vil komme tilbake med nok et innlegg fra seminaret til Forum Farge, men lar disse bildene i utrolig vakre farger, fra presentasjonen til Jean-Philippe Lenclos, være enerådende i dette innlegget.
Det var flere veldig interessante foredragsholdere på seminaret. Dem kommer jeg tilbake til.

Du kan også bli del av nettverket Forum Farge. Dersom du arbeider med eller studerer fargerelaterte problemstillinger innen kunst, design, arkitektur, vitenskap og teknologi, er det bare å ta kontakt.
Du finner Forum Farge på http://www.forumfarge.no og på Facebook.
Kanskje treffes vi på neste fargeseminar? Det er også mulig å delta på internasjonale konferanser i flere land. Hilsen Tove.  




                                                                                           

10 kommentarer:

  1. Dette så spennende ut. Man kan alltid lære noe nytt og se ting på ulike måter. Spennende!
    Joda, jeg kom meg på boligmessa i dag. Det er bare 200-300 meter unna der jeg bor, ned til Vikingsskipet.
    Det var faktisk ganske så mye fargerike salonger, stoler, dekor og persienner der.
    Jeg var der ikke særlig lenge for det var så fantastisk flott vær, knall sol fra blå himmel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte du ville synes dette er spennende. Du er jo både kunstner og lærer.
      Så flott at det endelig er møbler med farger på messa, ikke bare grått!
      Forstår at du ville ut i sola. Jeg gikk en fin tur i skogen. Noen steder var det fremdeles snø, men det gikk greit. + 20 grader var det her i skyggen.
      En flott uke ønskes deg av Tove

      Slett
  2. Hei, dette skal jeg vurdere Tove, akkurat nå har jeg så mange baller i lufta, men skal nok finne tid til dette også. Så vi kan avtale at vi møtes på seminar også.... men først er det studier i Gamlebyen og Vaterland som er malt i duse farver.... Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har forstått at du har utrolig mange baller i lufta. Men her er det ikke faste møter. Du er jo lærer i kreative fag slik som Ingun, og dere er begge veldig fargeinteresserte. Vi snakkes i Fredrikstad. Det blir artig. En god og fargerik uke ønskes av Tove.

      Slett
  3. Likte de papptallerknene med farger! Herlig med en blanding. Ute eksploderer det i farger om dagen og alt passer så fint sammen!I dag ligger tåka over oss og gjør at man gleder seg til blå himmel igjen! Nyt våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. De maling-tallerknene falt jeg helt for. Utrolig vakre fargeblandinger.
      Når det gjelder våren er det litt sent ute her jeg bor, men noe titter vel opp av jorda snart.
      Her er det sol og skyer.
      En fin dag ønskes av Tove

      Slett
  4. Skjønner jo at du venter på våren! Her ble det fint i dag bare tåka lettet! Gleder meg til å se deg. Fint i Gamlebyen! Ha en vakker ettermiddag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rett etter at jeg hadde svart deg var jeg ute for å hente posten. Og under over alle undere - krokus var kommet opp siden i går. Helt utrolig! Hilsen Tove

      Slett
  5. Når jeg ser disse papptallerkner med herlig fargeblanding så kjenner jeg meg igjen, jeg har gjort det samme! Flotte bilder du viser av denne mannen :-)
    Se på nytt, fange opp og vurdere i alla farger!
    Takk Tove, en fin side å komme til hos deg, jeg fortsetter å ta del av dine inlegg :-)
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så enig med deg - det er herlige fargeblandinger han har laget.
      Takk for pene ord. Du, som er så glad i farger, vil sikkert like innlegget jeg legger ut siden i dag. 2. del av dette seminaret.
      Alt godt ønskes av Tove

      Slett