fredag 30. desember 2016

Med fantastiske orkideer fra Keukenhof
i Nederland, vil jeg sende dere gode ønsker
om et spennende og fargesprakende 2017. Samtidig vil jeg takke for året som har gått.

Mange av dere har sett tidligere innlegg om Keukenhof i Nederland, med herlige bilder av løkblomster - tulipaner, svibler, påskeliljer og andre. Har du ikke sett disse innleggene, søk nede til høyre på bloggen, så kommer de opp. Også innlegg om den utrolig flotte blomsterparaden.
Min mann og jeg var i Nederland i april 2016 - en stor opplevelse!

Men i Keukenhof var det også ett helt hus fullt av orkidéer i de vakreste farger og former.


Og nå før nyttårsaften, har jeg lyst til å gi dere noen fargesprakende blomsteropplevelser
Her er jeg i huset som rommer et vell av orkidéer. Denne typen har jeg aldri sett - har du?
En delikat og vakker rosa variant, fra en helt lys til en mørkere nyanse.


Men dette er kanskje en orkidé som er mer vanlig? Jeg vet ikke, men er det feil, håper jeg noen legger inn en kommentar. Jeg elsker denne indigo fargen!














Utrolig vakker grønnfarge på disse.
Og det ser nesten ut som om de har sminket seg med litt dyp rødt inne i blomsten, i forkant av hvitt.























Og da kan jeg også vise røde og hvite orkidéer. Jeg må innrømme at selv om jeg, som alle vet, er opptatt av, og liker farger, er en hvit orkidé så absolutt en av mine favoritter sammen med den indigo.


Og her er brudekjolen pyntet med hvite orkidéer! Lekkert - men sikkert ikke billig!














Enda to damer, som har pyntet seg med henholdsvis gule og grønne orkidéer.
Og under ser du orkidéer som går i sjateringer fra gult, med grønne knopper, mot oransje. Vakre er de.













Men hva er dette? Kan det også være en type orkidéer? For meg ser det ut som vakre, fargesprakende blader. De er virkelig dekorative.












Og her er en dame i denim-kjole, pyntet med blader i vakre farger.


Og nok en dame, her i sort - pyntet med dramatisk rødt, sammen med grønne blader.
Kanskje dette kunne være kjolen for nyttårsaften?!


Det er tydeligvis mange måter å eksponere blomster på. Orkidéer stukket ned i langbukser er en av dem! Men kanskje liker du bedre det du ser på bildene under?






















Her er orkidé-huset, som rommer en så fantastisk blomsterprakt. Snakker om farger!
Dette var et eventyr! Tror nok du er enig.

Jeg takker for at du har fulgt bloggen min i år, 
og håper du også vil gjøre det i 2017.
Farger er som du vet hovedtema, men andre temaer kan også bli tatt opp. Men fargene er aldri langt unna. Hilsen fra Tove.

14 kommentarer:

  1. Hei Tove! Den øverste er en Medinilla. Kjempefine! De bladene som du skriver om nederst er Anthurium. Fine bilder. Mvh Jeanette

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år ønskes deg, Jeanette, og tusen takk for at du ga meg navnene på to av de mange vakre blomstene. Har selvsagt lyst til å spørre deg om de bladene også er virkelige orkidèer? Og et annet spørsmål, kjenner jeg deg? Det er spennende med anonyme følgere. En flott 1. nyttårsdag ønskes deg av Tove.

      Slett
  2. Så mange morsomme måter å presantere blomstene på.Orkider er vakre!

    Godt nyttår til deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig artig å se. Og ja - orkidèer er fantastiske.
      Veldig gøy å se ditt blogginnlegg fra Madeira. Må nok dit en gang. En fortsatt flott 1. nyttårsdag ønskes deg av Tove

      Slett
  3. Godt nyttår - og så mange flotte blomster. Nydelige farger. Takk for din fine kommentar på bloggen min. Jeg finner ikke kontaktinformasjon til deg her på bloggen din. Send meg gjerne en email på flowermousedesign@gmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var virkelig flotte og fargesprakende håndarbeider av ulike slag på din blogg. Har tipset andre.
      Jeg sender deg en e-post.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Heisann Tove, tenkte på deg da jeg passerte Stovnerskiltet både på vei til og fra Sørumsand! Vi utvider kontakten i 2017 - og starter våren med et treff her. Vi får snart finne en dato om ikke lenge, for straks er dagene opptatte for oss som har en finger med i spillet både her og der!
    Maken til den første planta fikk jeg på 60 års dagen av mannen min, og uheldigvis kom med den, en ny type lus inn i huset, "bomullslus" nesten helt umulig å bli kvitt. Til tross for at planta til slutt måtte kastes (den var jo så vakker - og det hjalp ikke med grønnsåpedusjing), spredte bomullesdottene seg raskt til andre planter. Vet ikke om jeg er kvitt dem helt ennå!
    Jeg ga en nydelig orkidé bort i vert/vertinne-gave i går, en med striper i nydelige rustrøde farver.
    Dekorasjonene du viser er helt fantastiske.
    Ønsker deg og dine et godt, fredfullt nytt år med flotte opplevelser. Nyttårsklem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er både morsomt og spennende å bli personlig kjent med bloggere man ikke tidligere har truffet.
      Jeg kommer tilbake med forslag til dato.
      Så synd med den vakre orkidèen. Undrer meg på om det var en ren tilfeldighet at den hadde med seg lus, eller om den er kjent for det.
      Enig - de dekorasjonene, kjoler og langbukser med orkidèer, var artige.
      Gode, fargerike ønsker for det nye året sendes tilbake til deg. Hilsen fra Tove

      Slett
  5. Her har du navnet på den
    https://en.wikipedia.org/wiki/Medinilla_magnifica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Har vært inne og lest. Hilsen Tove

      Slett
  6. Wow - så mange flotte kreasjoner - og farger.

    SvarSlett
  7. PS Oppdaga nye "ulldotter" i dag. Må se om jeg kan finne ut hvordan jeg blir kvitt lusene på bananplantene - nå har de overlevd i snart fire år! DS

    SvarSlett
    Svar
    1. Så ergerlig, du som er så opptatt av blomster og planter. Lykke til med å ta kverken på "ulldottene"!
      Hilsen fra Tove

      Slett