tirsdag 26. februar 2013

Blir du med på en skitur?
 
Før jeg vender tilbake til farger og interiør, håper jeg du blir med på en liten skitur inn i mitt hvite rike på fjellet.
 
Hvitt og blått - kaldt, men utrolig vakkert!


Selv om det er flotte, nyoppkjørte løyper, er det alltid noen som tar en
avstikker over myra.

Her har jeg kommet ned til et vann som har det merkelige navnet - Gompen.

Jeg bader faktisk her om sommeren.





Etter en liten time er jeg på Svinslåa, og kan se fjell rundt meg på alle kanter.
 
Opp i dette skaret, som du ser på bildet til høyre,  har vi gått flere ganger.
Da er vi i retning Skei og Fagerhøy. Men det er selvsagt en mye lengre tur enn den jeg tar deg med på i dag.


 

Toppen du ser i det fjerne på bildet over, er Kvitfjell. Til høyre er en liten bod med en lavo ved siden av. I vinterferie og påske, selger de både mat og godt drikke her, i tillegg til regnskinn, hjemmestrikkede votter med mer. Alle barn liker å gå en tur hit.

Den flotte steinbua under, er ganske nyrestaurert.
Jeg elsker stein, men vet også hvor slitsomt det er å bygge med stein. Jeg bar selv det meste av steinen til vår peis.


Og etter denne deilige skituren, ønsker jeg deg hjertelig velkommen til å slå av en prat i varmen foran peisen, som jeg er så glad i.

Du forstår kanskje at dette er et fantastisk sted?!
Så heter det også Gullhaugen! Hilsen Tove






 
 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. hei!
    Kommentaren din kom ikke innpå bloggen min, så jeg la den inn selv.
    Helt enig med deg at tilknyning til stedet er det viktigste ang. valg av bunad, jeg ville aldri gått feks i en telemarksdrakt, for der har jeg ingen tilknyttning.
    Så morsomt at du har hytte i Gudbrandsdalen, der er det min mors slekt kommer fra. Som det kommer mere på bloggen min om etterhvert. Hun kommer fra Hundorp og broren min har overtatt gården som har vært i slekta i umindelige tider og vi har hytte der.
    Det er et herlig sted!
    Ha en fin dag Ingun

    SvarSlett
  2. Helt enig - et herlig sted!
    Ved en av disse merkelige "tilfeldighetene" i livet kjøpte vi hytte der høsten før OL på Lillehammer i 94.
    Og jeg oppdaget tdlig at der hørte hjertet mitt hjemme!
    Kan du ikke komme på besøk en gang når du er på de kanter? Jeg er der mye på sommeren. Hundorp er vel i Sør Fron tror jeg? Ringebu grenser jo til Sør Fron, og grensen går på den andre siden av myra på bildet.
    Har du hørt om et sted som heter Heggestuen Seter?
    Dit går jeg ofte på tur, og det er yndligstedet.
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Hytta ligger mot Venabygda. Broren min overtok hytta når mor døde for tre år siden, men har vært der periodevis mye siden vi bygde den på 70tallet. Jeg kjenner ikke Heggestuen Seter,jeg er lite på ski der oppe, mest på sommerstid.
      Skiturene for oss blir hedemarksvidda, det er også herlig.

      Slett
  3. Jeg går mye på ski ved Vendalsvannet. Det går en rundløype fra oss og forbi vannet. Veldig pent der.
    Heggestuen seter ligger på Bålsetra.
    En tur på sommerstid kan vi kanskje få til en gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen Ingun.
      Jeg tenkte feil i går, og byttet om Vendalen og Venabygd. Jeg husket det da jeg hadde lagt meg.
      Venabygd ligger på den andre siden av dalen, på Østsiden. Venabygdsfjellet er jo supert!
      Hilsen Tove

      Slett
  4. Svar
    1. Det er fantastisk der, både sommer og vinter.
      Hilsen Tove

      Slett