onsdag 28. november 2012

 
Sørlie Logo
 
For en uke siden holdt jeg foredrag hos Sørlie i Sarpsborg. Da var det et par år siden jeg var der sist, og det var kjempehyggelig å komme tilbake!
 

Og dette møter meg når jeg kommer inn døren. Jeg blir glad når det er så flott og fargerikt!
 
Når menneskene også er fargerike - kan det bli bedre?!
Og da tenker jeg ikke bare på fargerike klær, men også på beskrivelsen "fargerike mennesker".
For det er både Jorann og Arnfinn Sørlie!
 
Når Jorann smilende kommer meg i møte, hjelper med alt, og sier at kaffen er varm og at det er en sjokoladebit å få mens vi venter på lunsj, da er det godt å være foredragsholder.
Og på forhånd har Arnfinn ordnet med alt jeg trenger til foredraget. 
Jeg føler med en gang om det er godt å komme til et sted. Og her føles det godt!

Jeg er også helt sikker på at alle de inviterte føler det på samme måte.
Dette er et kundetreff, og her kommer en stor gruppe spennende fagpersoner, som er ansvarlige for alt fra nytt sykehjem, ny skole og til flere nye barnehager, for å nevne noe.
 
Når du ser de lekre utstillingslokalene, med flotte, fargesprakende møbler, forstår jeg godt at det som står på firmaets nettsider stemmer.
 
"Våre produkter og løsninger har gjennom mange år høstet annerkjennelse fra små og store kunder i hele Østfold. Dette bevises gjennom at vi i dag er Østfolds største leverandør av kontor-, skole- og institusjonsinnredning.
I vår nye utstilling ønsker vi å vise noe av vårt brede produktspekter.
Vi tilbyr alt fra hjemmekontorløsninger til komplette prosjektløsninger. Dette kan i tillegg til tradisjonell innredning gjerne inkludere gardiner, modulvegger og himling." 
 
Jeg legger til at hvis eksempelvis et sykehjem blir innredet med gode farger, vil trivselen øke, ikke bare for de som bor der, men også for de ansatte.
 


 


 
 
 
 
 
Det blir deilige arbeidsplasser med slik møblering! Bare hvitt, grått, sort, stål og glass påvirker oss negativt, mens farger gir oss energi!
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Her er noe av lunsjen. Lekker, ikke sant?! Og det var vel heller ingen tvil om at den fargesprakende lunsjen ga oss energi.
 

 
Men ikke bare maten, men også området der jeg skulle holde foredraget, var oppkvikkende, med sine flotte farger. Derfor holdt alle mine tilhørere seg lys våkne i hele tre timer. Og jeg takker dem for stor utvist interesse og positivitet!

Og selvsagt takker jeg Jorann og Arnfinn for at jeg fikk komme tilbake. Jeg kommer gjerne igjen!
 
Her hos Sørlie er heller ikke de ansatte glemt.
Lunsjrommet var pusset opp med lekre, fiolette stoler, og et fantastisk veggmaleri!
 
Med andre ord - her kan man kose seg mens man nyter maten. Det er viktig!
 
Det er dessverre ennå mange som ikke er klar over hva farger kan føre til, både positivt og negativt.
 
Det var vel allerede i 2008 at The New York Times skrev om en studie om farger i arbeidsmiljøet. Og konklusjonen var at i et fargeløst miljø var de ansatte mest misfornøyde og gjorde dårligst jobb.
 
Ved Luleå Tekniske Universitet er de kommet frem til at farger er den viktigste detalj i interiøret på arbeidsplassen, for å styrke både kreativitet, ytelse og velvære. Med andre ord, det er lønnsomt å innføre farger i miljøet.
 
Og selvsagt er det samme viktig i skoler, i barnehager, sykehus og i sykehjem.
  
Men vi må likevel ikke glemme Goethes kloke ord om balanse. For mye farger i et miljø, kan være like uheldig som et fargeløst interiør.
I tillegg vil jeg tilføye, at hvilke farger som velges har stor betydning. Man må kunne noe om fargepsykologi for å gjøre riktige fargevalg.
 
Farger er mye mer enn mote og trend - smak og behag!
Farger påvirker oss på et dypt underbevisst nivå, og influerer både på somatiske og fysiologiske kroppsfunksjoner. Blant annet påvirkes blodomløpet, hjertefrekvensen, lymfesystemet og nervesystemet av farger. Derfor kan feil fargevalg, eller fravær av farger påvirke helsen vår! Tove 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Hei Tove,
    WOW - dette var super inspirasjon:-) Farger er viktig både hjemme, på arbeidsplassen, aldershjem, sykehjem.....ja overalt...klem Siv

    SvarSlett
  2. Hei igjen Siv.
    Det er så mye lekkert her hos Sørlie, så jeg får lyst til selv å fornye. God kveld ønskes av Tove.

    SvarSlett
  3. Hei Tove :O)

    Tusen takk for fine ord :O)ikke vanskelig å være blid og hjelpsom når vi får besøk av en så flott og fargerik dame som deg .Et smil er det vakreste plagg et menneske kan ha på seg :O).Fine bilder og flott reklame for oss.Vet at folk koste seg og håper vi kan få til dette igjen ved en senere anledning.
    Jorann og Arnfinn

    SvarSlett
  4. Flott å høre at både dere og gjestene var fornøyd.

    Smil er viktig,og du er også flink til å dele visdomsord.
    Du hadde flere på lager da jeg var hos dere.

    Så er det bare å håpe at tilhørerne også lærte noe denne dagen, som de kan ta med seg til fargeuttak både i skole, sykehjem og barnehager.

    Jeg nøster for tiden opp i studier rundt farger og demens/Alzheimer. Det er kjempeviktig å vite mer om det ettersom vi ser at fler og fler dessverre får disse problemene. Og når man tar ut farger til sykehus, syke- og gamlehjem, eldresentre og andre boliger for eldre, må vi begynne å ta dette feltet på alvor.
    Jeg skal holde dere oppdatert.
    En god og fargerik dag ønskes dere av Tove

    SvarSlett